صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

رشد صنعت ساختمان و سبک های معماری و همچنین تنوع بالای مواد و مصالح کاربردی، نیاز به آشنائی بیشتر برای تصمیم گیری دارد.

  • ۰
  • ۰

پانل گچی چیست؟

پانل‌ های گچی خشک به عنوان یکی از مصالح کاربردی و مواد سبک در اجرای دیوار های داخلی ساختمان ها و به خصوص ساختمان های بلند استفاده می‌شود. مفهوم ساختار پانل گچی خشک عبارتست از صفحات روکش دار گچی که از نظر بافت جزو خانواده تولیدات پانل های ترکیبی است.


این ساختار شامل گچ (دارای خواص شیمیائی مخصوص با مقاومت مناسب در برابر آتش سوزی) که بین دو لایه از ورق های مقوائی مخصوص قرار می گیرد می باشد.

ورق روئی برای اجرای انواع مختلف پوشش نهائی شامل: (بتونه کاری، رنگ آمیزی، کاغذ دیواری و غیره) و یک ورق قوی به عنوان لایه زیرین استفاده می‌شود. این نوع ساختار خشک با مقاومت خوب و مناسب در مقابل آتش سوزی و قابل نصب بر روی زیر سازی چوبی، پروفیل های فلزی (گالوانیزه) و دیوار های معمولی می باشد. این سیستم طوری طراحی شده تا با پوشش مناسب در درز های اتصال به یک سیستم یکپارچه تبدیل گردد. با استفاده از این سیستم علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان اثرات تخریبی حاصل از نیروی زلزله بر ساختمان کاهش یافته و از خسارت های جانی زیاد در زمان وقوع زلزله جلوگیری می‌شود. طراحان و مهندسین ترکیه پس از زلزله سنگین کوشیلی Kocaili و خسارات سنگین و تخریب بسیاری از ساختمان ها و کشته شدن بسیاری از مردم، کلیه ساختمان های جدید را با این سیستم اجرا می‌نمایند. در این کشور میزان استفاده از این پانل ها به حدود ۱۰ برابر گذشته افزایش یافته است. در ایران طبق آئین نامه ۲۸۰۰، سبک سازی تا مرحله ای صورت می‌گیرد که ممان مقاوم واژگونی به ممان محرک از ۱/۷۵ کمتر نشود.

پانل های گچی کناف ایران بسته به نیاز و شرایط استفاده کننده در ضخامت های مختلف عرضه می گردد.

پانل های با ضخامت ۶ میلیمتری : این پانل ها صرفا جهت اجرا در طرح هایی که شامل منحنی های با قوس تند است استفاده می شود.

توجه : از این نوع پانل نباید جهت اجرای دیوار ها یا سقف های کاذب ساده استفاده کرد و کاربرد آن فقط نواحی دارای قوس تند است .

پانل های با ضخامت ۹٫۵ میلیمتری : این پانل ها نیز مانند پانل های ۶ میلیمتری برای اجرای قوس ها کاربرد داشته و نباید از آن جهت اجرای دیوار ها یا سقف های کاذب ساده استفاده کرد.

پانل های با ضخامت ۱۲٫۵ میلیمتری :رایج ترین تولید کارخانه کناف ایران پانل ۱۲٫۵ میل است که جهت دیوار های جدا کننده و پوششی ، سقف های کاذب ساده و دکوراتیو استفاده می شود.

پانل های با ضخامت ۱۵ میلیمتری : معمولا در دیوار ها و در فضا هایی که نیاز به مقاومت بیشتر باشد استفاده می شود.

پانل های با ضخامت ۱۸ میلیمتری و بالاتر : معمولا جهت استفاده در فضا های خاص که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد استفاده می گردد.

 پانل های گچی کناف صفحاتی  هستند که  هسته گچی با ترکیبات مخصوص داشته و سطح و لبه های طولی آنها با نوعی از کاغذ محکم مخصوص ، پوشانده شده است.

پانل های روکش دار گچی کناف در چهار تیپ تولید و به بازار عرضه می گردند:

پانل معمولی یا RG
که رنگ این پانل ها کرمی می باشد.
پانل مقاوم در برابر رطوبت یا MR
رنگ این نوع پانل سبز رنگ است.
پانل مقاوم در برابر حریق یا FR
این پانل ها صورتی رنگ هستند.
پانل مقاوم در برابر حریق و رطوبت یا FM


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی