صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

رشد صنعت ساختمان و سبک های معماری و همچنین تنوع بالای مواد و مصالح کاربردی، نیاز به آشنائی بیشتر برای تصمیم گیری دارد.

  • ۰
  • ۰

انواع سنگ از جمله مصالح ساختمانی پر کاربرد و متنوع هستند. مرمر یکی از انواع سنگ های آهکی متراکم و زیبا است. معمولا تشخیص و تمایز سنگ مرمر از سنگ مرمریت دشوار است و خیلی از افراد از تفاوت های آن ها آگاه نیستند.

تفاوت مرمر و مرمریت

سنگ مرمر

 این سنگ، یک دست و محکم است و همچنین به عنوان سنگ بهداشتی نیز قابل استفاده است . ﻣﺮﻣﺮ ﺣﺎﺻﻞ دﮔﺮﮔﻮنی ﺳﻨﮓ ﻫﺎی آهکی اﺳﺖ ﻛﻪ اغلب ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺸﺎر و ﺣﺮارت، ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻠﻮرﻳﻦ متفاوتی ﭘﻴﺪا می کند. در واﻗﻊ ﻣﺮﻣﺮ در مقایسه با ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ دﮔﺮﮔﺮنی ﺑﻴﺸﺘﺮی داشته اﺳﺖ . مرمر یکی از انواع سنگ های دگرگون است که همزمان با تبلور مجدد کانی های اولیه سنگ تشکیل می شود. این کانی ها اغلب مانند کربنات کلسیم و منیزیم هستند. سنگ مرمر ممکن است از کلسیت، دولومیت، منیزیت و آراگونیت تشکیل شود.
ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ در اﻧﻮاع رﻧﮓ ﻫﺎی ﺳﻔﻴﺪ، ﺳﺒﺰ، ﺧﺎﻛﺴﺘﺮی، ﺳﻴﺎه، ﻗﺮﻣﺰ و زرد موجود است اما ﻣﺮﻣﺮ ﺧﺎﻟﺺ ﺳﻔﻴﺪ و ﺷﻔﺎف اﺳﺖ. رﻧﮓﻫﺎ و رﮔﻪﻫﺎی موجود در سنگ مرمر ﻧﺸﺎنه ﻧﺎ خالصی ﻫﺎی ﻫﻤﺮاه ﺳﻨﮓ آﻫﻚ اوﻟﻴﻪ اﺳﺖ .

ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ در ﺗﺰﺋﻴﻨﺎت و دکوراسیون داخلی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن مانند ﻛﻒ و دﻳﻮار مورد استفاده قرار می گیرد. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮﻣﺮ در برابر رﻃﻮﺑﺖ، آﻟﻮدگی ﻫﻮا و ﮔﺎزﻫﺎی سمی ﻛﻢ اﺳﺖ و بنابراین برای استفاده در ﻧﻤﺎی ﺧﺎرج از ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﺷﻬﺮ ﻫﺎی بزرگ و ﻫﻮای آﻟﻮده ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ.

سنگ مرمریت


مرمریت ها از متامورفیسم سنگ های آهکی اولیه ایجاد می شوند. بر اساس میزان رشد کریستال ها, ممکن است سنگ های تزئینی متفاوتی با نام ها و بافت های گوناگون تشکیل دهند. سنگ های مرمریت در مقایسه با سنگ های تراورتن چگال تر و دارای تخلخل کمتری هستند. ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ هم سنگی آهکی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ حدودی دﮔﺮﮔﻮن ﺷﺪه و به نسبت میزان و ﺷﺪت دﮔﺮﮔﻮنی ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﺳﻨﮓ چینی،ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل و اﺑﺮی ﺗﻘﺴﻴﻢ می ﺷﻮد .

 

از ویژگی های سنگ مرمریت، تنوع رنگ و قابلیت اجرای طرح های گوناگون است. همچنین این سنگ از سنگ های دیگر سبک تر است و موجب کاهش اثر زلزله بر ساختمان می شود. جذب آب در این سنگ در حد صفر بوده و بنابراین مناسب فضا های مرطوب است. در مقایسه با سایر سنگ های تزئینی، از استقامت بیشتری برخوردار است و همچنین در برابر تغییرات جوی مقاوم تر است.

معمولا مردم این سنگ را با مرمر اشتباه می گیرند در حالی که شباهتی میان مرمر و مرمریت وجود ندارد. مرمر از دگرگونی سنگ تراورتن به دست می آید نه مرمریت. ممکن است تفکیک و تشخیص مرمریت با جاذبه لعاب گونه ‌اش از تراورتن رزین شده آسان نباشد.

این سنگ در برابر هوازدگی،گاز ها وباران های اسیدی، مقاومت زیادی ندارد و به همین دلیل اغلب چهت دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد .


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی