صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

رشد صنعت ساختمان و سبک های معماری و همچنین تنوع بالای مواد و مصالح کاربردی، نیاز به آشنائی بیشتر برای تصمیم گیری دارد.

  • ۰
  • ۰

یونولیت یا پلاستو فوم ماده ای سفید رنگ و عایق صدا و رطوبت است. فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی است و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده که در مجاورت فشار و بخار آب، منبسط می شود و به علت ساختار سلولی بسته مقاومت بالائی در برابر آب دارد و همچنین در برابر فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می کند.

 

با افزایش قیمت انرژی و محدودیت منابع و همچنین افزایش جمعیت و توسعه شهر ها، توجه به عایق کاری ساختمان ها افزایش یافته است. به این منظور عایق های متنوعی در بازار عرضه شده است. دو نوع از این عایق ها، یونولیت و پشم سنگ می باشد.

معایب یونولیت در مقایسه با عایق صوتی-حرارتی پشم سنگ

فوم های یونولیت یا پلی استایرن از بلورهای ریزی تشکیل شده است که در مجاورت بخار و فشار منبسط می شود و دارای ساختار سلولی بسته می باشد، بنابراین مقاومت خوبی در برابر آب و رشد باکتری ها دارد. اما از معایب این عایق این است که بلوک های پلی استایرن موجود در بازار اشتعال پذیر می باشد و در مقابله با آتش خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان ها خواهند داشت. مواد و مصالح ساختمانی باید در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت داشته باشند در حالی که پلی استایرن در برابر حریق بسیار ضعیف است و به سرعت آتش می گیرد.  

علاوه بر مقاومت فیزیکی، لازم است در مواجهه با آتش، دود و گازهای سمی تولید نکنند. این در صورتی است که از پلی استایرن در هنگام سوختن دود و گازهای سمی بسیاری منتشر می شود. مطالعات نشان می دهد که بیش از نیمی از تلفات در آتش سوزی ساختمان ها به دلیل استشمام گازهای سمی بوده است. با افزودن مواد کندسوز، پلی استایرن را در برابر آتش مقاوم می شود اما استفاده از پلی استایرن دارای مواد دیرگداز تنها در دکوراسیون ساختمان مجاز است و استفاده از آن در ساخت و ساز ساختمان و به عنوان بلوک های پر کننده فضای بین تیرچه های سقفی مجاز نیست.

در مقابل فوم های یونولیت، پشم سنگ که ماده اولیه آن سنگ بازالت است، قرار دارد. به دلیل نوع ماده اولیه آن، در مواجهه با حریق نمی سوزد و هیچ گونه گاز سمی و یا دود تولید نمی کند. این عایق مقاومت بالائی در برابر آتش دارد به طوری که تا 4 ساعت در دمای بالای 1000 درجه مقاومت می کند و مانع از گسترش آتش به سمت دیگر عایق می شود و زمان لازم برای فرار افراد فراهم می کند. به همین دلیل به عنوان عایق ضد حریق نیز مورد استفاده قرار می گیرد.



 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی