صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

صنعت ساختمان

مصالح کاربردی ساختمان

رشد صنعت ساختمان و سبک های معماری و همچنین تنوع بالای مواد و مصالح کاربردی، نیاز به آشنائی بیشتر برای تصمیم گیری دارد.

  • ۰
  • ۰

سقف یوبوت چیست؟

یکی از مصالح ساختمانی جدید، انواع سقف های جدید در صنعت ساختمان و سقفهای یوبوت است. ماهیت این سقف، دال بتنی مُجوّف (توخالی) با قالب مکعبی ماندگار با عملکرد دوطرفه است.

اجرای سقف یوبوت

 در این دال های بتنی، بتن مصرفی به دلیل استفاده از قالب های توخالی کمتر است. در این سیستم، مجوف سازی به وسیله قراردادن بلوک های یوبوت در میان مقطع دال و به صورت ماندگار انجام می شود. به خاطر که این بلوک ها درون دال قرار می گیرند، سطح زیرین دال کاملأ مسطح است. با قرار دادن بلوک ها درون دال بتنی می توان مقاومت و سختی دال را افزایش داد به طوری ای که دهانه های بلند را بدون استفاده از فناوری خاصی مانند پیش تنیدگی اجرا نمود. دال یوبوت از ترکیب بتن، میلگرد و قالب هایی از پلی پرو پیلن ساخته می شود که در سقف ها و پی ها استفاده می شود.

علت قرار دادن قالب های یوبوت در داخل دال های بتنی، ایجاد حفره ­های خالی داخل دال و حذف بتن ناکارآمد است. این کار موجب می شود علاوه بر سبک ­تر شدن دال، امکان پوشش دهانه های بزرگ تر به دلیل ضخامت و سختی دال امکان ­پذیر باشد.

این قالب ها نقش سازه ­ای ندارند و وظیفه حذف بتن و ایجاد حفره داخل بتن را دارند و بعد از گیرش بتن، کارایی ندارند.


دال های یوبوت از سیستم های دوطرفه مشبک با قالب ماندگار دسته بندی می شوند که از نوع مجوف شامل تیرچه های عمود بر یکدیگر است. تیرهای باربر طراحی شده در دال های مشبک یوبوت، تیرهای I شکلی هستند که به دلیل سختی و سبکی دال امکان بارگذاری در دهانه های بزرگ را دارد و همزمان خیز مناسبی دارند.

 

انواع قالب های یوبوت

>/h3>

قالب های یوبوت را می­توان به چهار دسته تقسیم کرد:

1-      قالب یوبوت تک

2-      قالب یوبوت دوبل   

3-      قالب یوبوت بادی

4-      قالب یوبوت پلی استایرن

 

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی